Atlas

Ce este hardcore roleplay-ul? Un ghid pentru toti.

Recommended Posts

Posted (edited)

RPGuide_01

Din diverse motive, vazand ca pe serverele actuale nu se practica un roleplay de calitate (opinie personala dar si obiectiva), am decis sa fac acest ghid de roleplay in care va voi oferi cateva informatii, sfaturi, chiar si rant-uri pentru RP-ul romanesc. 

Sa plecam de la principiile fundamentale, ce este roleplay-ul de fapt? In termeni simpli spus, roleplay-ul este o forma de teatru, se intra in pielea unui personaj si se creeaza intr-un mod stocastic (uneori chiar si deterministic) o poveste. Ca un scenariu alcatuit din imaginatia celor implicati in roleplay la momentul respectiv. Intr-un server de hardcore roleplay, jucatorului ii este impusa o restrictie fundamentala: jucatorul nu are voie sa paraseasca personajul. Lumea este vazuta doar din perspectiva personajului iar omniprezenta jucatorului si folosirea informatiilor din extern este interzisa.

Crearea si dezvoltarea caracterului

Cand te conectezi pe un server de roleplay, dupa ce treci de pasii de validare si accesul iti este permis, urmeaza sa-ti creezi caracterele. Desi pare un proces simplu, la acest pas incepatorii esueaza de cele mai multe ori.

Caracterul trebuie gandit in prealabil. Ocupational vorbind, ar trebui sa ai o idee despre menirea caracterului tau, daca acesta va ajunge intr-o factiune legala (LSPD, etc.), o factiune ilegala (interlopi, mafii, etc.) sau daca pur si simplu va fi un civil. In general, alegand una dintre optiunile de mai sus, vei avea o idee clara despre trasaturile caracterului tau, vestimantatia acestuia, zona in care va locui, povestea din spatele personajului, etc. 

Dupa ce cunosti lucrurile acestea, urmeaza sa alegi un nume caracterului tau. Pe majoritatea serverelor numele de celebritati sunt interzise. Mai mult decat atat, ai grija sa alegi un nume cat mai realistic si sa nu fie compus din doua prenume: "Andrei Robert" sau "Radu Cosmin". Asa nu. Incearca sa fii cat mai convigator alegand un nume si prenume corespunzator. In alegerea numelui apar foarte multe reguli, depinzand in principal de server. Unele servere permit folosirea numelor romanesti, altele interzic orice nu are legatura cu Los Santos si SUA parodiata de GTA. Deci daca exista o astfel de regula, va trebui sa alegi nume americane, hispanice sau asiatice.

Ca sfat pentru inceput, incearca sa nu te arunci direct in factiuni. Experimenteaza si dupa ce prinzi putina experienta, poti sa te alaturi celorlalti care sunt mai instruiti in ale roleplayului.

Dupa ce am trecut de etapa crearii unui caracter, urmeaza sa intram in lumea din joc. Primele concepte pe care trebuie sa le intelegem sunt out of character (OOC) si in-character (IC). In hardcore RP, se pune foarte mare accent pe diferentele dintre cele doua.

In-Character (IC)

A fi in-character (tradus in romana, "in pielea personajului"), inseamna a interpreta lumea si a lua decizii prin filtrul personajului pe care-l controlezi si nu prin ceea ce crezi ca tu, persoana din fata calculatorului, ca ai putea sa faci in lumea respectiva. In viata de zi cu zi, daca esti actor si de exemplu... interpretezi rolul unui veteran de razboi cu handicap, vei incerca sa gandesti precum acel caracter, vei incerca sa creezi o personalitate prin actiunile tale. Exact ca in actorie, in joc, tu devii caracterul nou creat si nu cel din viata reala. 

Majoritatea serverelor din SA-MP, MTA (San Andreas), RageMP, FiveM au implementata comunicarea IC apasand butonul T fara a mai adauga comenzi speciale. Odata cu aceasta abilitate, vin si alte comenzi care descriu comunicarea de zi cu zi, cum ar fi vorbitul in soapta (whisper), avand de obicei comanda /whisper, strigatul (shout) folosind /shout, /s, /y etc. sau atunci cand vrei sa vorbesti mai incet pentru un anumit grup de persoane folosind /low. In general, serverele de hardcore RP nu permit folosirea microfonului, neavand voice chat. S-a dovedit de multe ori ca roleplayul bazat pe text este superior voice chat-ului, actiunile se pot exprima mai bine, poti sa interpretezi orice personana, indiferent de sex, accent, rasa, etc. Comunicarea prin voice chat este mult mai entertaining pentru audienta celor de pe Twitch si YouTube. Dar daca doresti roleplay hardcore, textul va ramane superior. E ca diferenta dintre carti si filme. 

Alte comenzi importante sunt /me, /ame si /do. Comanda /me este folosita pentru a arata o actiune pe care caracterul tau o face. Nu exista diferenta teoretica intre /me si /ame, doar ca in practica comanda /me este afisata in chat iar /ame, deasupra caracterului. Comanda /do este folosita pentru a descrie lucruri in jurul caracterului sau pentru a confirma anumite situatii de RP venite din partea altora. Cateva exemple mai jos:

  • /me porneste motorul masinii.
  • *Malone Xulescu porneste motorul masinii.
  •  /me incearca sa ridice pumnul la Cutarescu. 
  • *Malone Xulescu incearca sa ridice pumnul la Cutarescu. 
  •  /do Am fost luat prin suprindere si ai reusit sa ma lovesti. 
  • *Am fost luat prin surprindere si ai reusit sa ma lovesti* ((Roberto Cutarescu))
  •  /do Poti sa vezi sange curgand din nasul meu.
  • *Poti sa vezi sange curgand din nasul meu* ((Roberto Cutarescu))

Out of Character (OOC)

A fi in afara personajului (out of character) are de-a face cu tine si nu cu caracterele tale. Un actor dupa ce termina piesa de teatru se duce acasa la familia lui, se indeparteaza de lumea de pe scena. Acelasi lucru trebuie sa-l faci si tu. Este de la sine inteles conceptul si nu cred ca necesita mai multe explicatii. Acum, modul in care OOC-ul este implementat trebuie discutat putin. Parantezele duble (( ... )) marcheaza zona in care te exprimi in mod OOC. In practica, OOC-ul este impartit in 2 tipuri: 

  • LOOC (Local Out of Character), folosit cel mai frecvent pentru o zona restransa in care faci RP, comenzile fiind /ooc, /b, etc.
  • GOOC (Global Out of Character), acesta din urma fiind OOC-ul global al serverului, comanda fiind /o.  

Mergand mai departe, din experienta si frustrarile jucatorilor de RP, s-au dezvoltat alte trei concepte: powergamingmetagaming si deathmatching

Powergaming

Powergaming-ul tine de foarte multe ori de bun simt si cat de realist esti tu ca persoana. In principiu, powergaming-ul spune ca personajul tau nu ar trebui sa faca anumite actiuni pe care tu, in viata reala, nu le-ai face. Acest concept se refera la toate aspectele RP-ului: de la mersul cu masina pana la comenzi precum /do, /me, etc. Pentru ca multi au probleme cu acest concept o va dau cateva exemple de powergaming:

Obiceiuri de powergaming: sa conduci  mereu prin Los Santos fara sa te asiguri in intersectii, pe sens interzis sau sa sari peste obstacole crezand ca nu afecteaza masina sau pe tine; sa provoci masinile de politie facand curse de strada, ceva ce in viata reala nu ai face niciodata, sau chiar daca ai face-o, consecintele sunt grave;

Actiuni de powergaming: atunci cand esti inconjurat de multe persoane inarmate sa incepi sa tragi fara un RP  adecvat sau sa nu fii cu picioarele pe Pamand crezand ca esti John Wick si poti face fata atator persoane. Aici o sa ma opresc putin, vreau sa specific ca frica (fear RP), ca si in realitate, trebuie luata in calcul. Continuam cu exemple: sa furi lucruri din masini fara un roleplay adecvat, fara ca sa-i dai soferului sau persoanei de langa masina sansa de a face RP impotriva actiunilor tale; sa scoti o arma automata (precum un AK) de nicaieri, fara un RP adecvat (o arma automata ori e pusa la vedere in spate, ori e intr-un rucsac, portbagaj, etc., nu o poti scoate asa pur si simplu.

Aparente de powergaming: sa mergi mereu pe strada in cartier cu un pistol in mana, in realitate, cineva care face asa ceva induce anxietate in celelalte persoane pe care le intalneste si nimeni nu face asta, mereu armele sunt ascunse; sa fii politist la rutiera si cand vrei sa legitimezi o persoana, sa ai arma la vedere (si nu numai, simplul motiv ca un politist la rutiera detine o carabina sau o automata este o problema de powergaming venita din oamenilor care se ocupa de factiune/server); o problema uriasa a serverelor din ziua de azi este numarul mare de masini supersport, in orice oras din aceasta lume (pana si in Dubai), masinile supersport se gasesc intr-un procent foarte, foarte mic; cireasa de pe tort fiind factiunile criminale care detin masini supersport cand ele in realitate folosesc sedanuri medium-highend gen BMW, Audi, Volkswagen, etc. pentru a evita asocierea lor cu situatia financiara respectiva.

Deci, ca sa rezum totul, powergaming-ul apare peste tot si inseamna urmatoarele:

  • Sa faci actiuni care sunt imposibile sau fictive in viata reala.
  • Sa fortezi RP-ul pe alte caractere si sa nu le dai sansa sa-ti raspunda. 
  • Sa inventezi noi caractere sau obiecte care nu exista in joc pentru a obtine un avantaj nedrept. Specific ca poti sa inventezi lucruri noi, dar nu pentru a le folosi in avantajul tau si in defavoarea altora. 

Metagaming

Metagaming-ul este relativ simplu dar poate sa fie un dealbreaker uneori. Metagaming apare atunci cand folosesti informatii din afara caracterului, externe pentru a obtine un avantaj. Cum v-am obisnuit, o sa dam aici multe exemple:

  • Ca politist sa te folosesti de avantajele radarului (blip-uri OOC) pentru a localiza infractori.
  • Trimiti prin mesaj privat (de obicei /pm) OOC coordonatele locatiei tale
  • Mentinonezi numele unui jucator fara ca sa-l fi obtinut printr-o cale IC 
  • Folosirea Discord/Skype/Steam Voice este deseori descurajata, coordonarea factiunilor IC prin intermediul acestora este considerata metagame. 
  • Sa vorbesti la nivel de script-uri IC, de exemplu: "Du-te la jobul ala din susul hartii pentru ca iti da mai multi bani decat la jobul asta", "Este o femeie acolo pe dreapta la birou cum intri in Politie si te duci acolo si iti da carnet de sofer". Cred ca puteti observa si singuri ca nu prea este realistic deloc, este o forma de metagaming pentru ca limbajul din spate este formulat foarte gresit.

Deathmatching

Deatmatching apare atunci cand omori un alt jucator fara un motiv, ca si cum ai face-o in GTA Online. Provocarea altor persoane, dand raiduri nerealistice pe langa locatiile lor sau chiar lovirea random a masinilor sunt considerate ca fiind deathmatching. 

Fear RP

In sectiunea de powergaming, am adus la cunostinta conceptul de Fear RP. Nu exista om in viata asta care sa fie imun la frica, poate doar daca este psihopat. (si nu, pishopatii nu se pot interpreta in Hardcore RP, ci doar in Dark RP). Trebuie mereu sa adaugi elementul fricii in roleplayul tau, mai ales atunci cand viata personajului este pusa in pericol. 

Injury RP

Injury RP apare atunci cand personajul tau este ranit. De exemplu, cand ai fost lovit de o masina sau atunci cand ai sarit de pe o cladire si ai cazut ca un bolovan. In situatiile acestea, trebuie sa ai putina imaginatie si sa faci RP in consecinta, aratand ranile respective. Daca ai fost ranit in urma unei rafale de foc, nu ar trebui sa mai poti fugi sau chiar daca ai mai putea, durerea te-ar incetini.

New Life Rule (NLR)

Atunci cand caracterul tau este ranit (ucis la nivel de joc, nu definitiv, ci cu respawn), se aplica NLR, ceea ce inseamna ca nu te vei putea intoarce la locul in care ai murit si in acelasi timp, caracterul tau va avea amnezie dupa respawn, nu isi va putea aminti ce s-a intamplat in perioada care a dus la moartea sa. Se aplica aceasta regula pentru a se evita toxicitatea pe server (multi doresc revansa, facand powergaming si deathmatching, RP-ul isi pierde calitatea). In functie de server, se permite ca jucatorul sa revina la locul mortii dupa o limita de timp (poate fi 30 de minute, 1 ora sau chiar 24 de ore). In general, ceilalti jucatori care au asistat la moartea caracterului tau, vor presupune ca ai murit definitiv dar cand te vor intalni vor fi uimiti ca ti-ai revenit. Anumite servere implementeaza diverse sisteme pentru ranile caracterului, asa ca, daca cineva de pe ambulanta este online, iti va putea oferi tratament si te va transporta la spital. In caz contrar, exista un timer de X minute pentru respawn daca ambulanta nu ajunge in timp util. De preferabil ca in ambele cazuri, caracterul sa uite cele intamplate. 

Character Kill (CK) (numit si Permanent Death)

Spre deosebire de NLR, atunci cand caracterul tau este CK'ed, acesta este ucis definitiv, nu mai exista posibilitate de respawn. Toata averea (vehicule, proprietati, business-uri) sunt preluate de stat sau alte caractere din factiuni, familie, etc. Cum se ajunge la CK? CK-ul este ultimul resort si apare de cele mai multe ori la factiunile criminale dar si la cele legale precum politistii corupti, politiceni, etc. Atunci cand exista o rafuiala intre doua factiuni criminale, daca ambele factiuni sunt de acord se va activa CK-ul pentru caracterele lor, iar cine moare in lupta isi va pierde caracterul definitiv. In aceiasi masura, daca un caracter, civil fiind, nu face parte dintr-o factiune dar interactioneaza cu ele si factiunea respectiva decide ca trebuie sa scape de el (dealer de droguri, asociat al interlopilor, etc.), se poate activa CK-ul daca ambele parti sunt de acord. CK-ul se poate activa de catre detinatorul caracterului daca acesta doreste lucrul asta pentru a spori calitatea RP-ului (diverse accidente rutiere, varsta inaintata, etc.).  

RP Avoidance 

Atunci cand faci RP pe un server populat, o sa vezi ca multe lucruri aleatoare i se vor intampla caracterului tau. De exemplu, acesta poate sa fie jefuit in anumite zone rau famate ale orasului. Daca lucrul acesta se intampla, nu evita RP-ul. Nu incerca sa te deconectezi pentru a scapa de RP sau sa te folosesti de alta cale intr-un mod OOC. Un alt exemplu este atunci cand esti prins de radarul masinii de politie mergand neregulamentar. Trage pe dreapta, accelereaza si incearca sa scapi, tu decizi, doar continua RP-ul.

(acest thread o sa fie actualizat in timp, urmeaza multe topicuri ce vor fi discutate)

Edited by Atlas
  • Like 7
  • Mask 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uite un om care face ceva pentru comunitate👌💪❤️❤️ Ai like bro de la mine! 

  • Mask 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mersi @CMHDev. Am adaugat o parte introductiva si cateva concepte noi. Daca mai sunt oameni care vor sa contribuie sau daca aveti sugestii, nu ezitati, raspundeti threadului si le voi adauga.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, ezequil said:

Bnu.Pe viitor o sa se joace numai hard roleplay.

in visele tale :))

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/13/2019 at 4:54 PM, ksenonadv said:

in visele tale :))

Depinde cine ii influenteaza, daca joaca un youtuber cu 500k+ pe server roleplay o sa fie jucat si de altii, analog si cu rpgurile.

Pana la urma cred ca si serverele de stunt daca au o promovare buna, vor fi jucate de romani, pentru ca suntem un neam usor influentabil.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, OLTEANUadv said:

Depinde cine ii influenteaza, daca joaca un youtuber cu 500k+ pe server roleplay o sa fie jucat si de altii, analog si cu rpgurile.

Pana la urma cred ca si serverele de stunt daca au o promovare buna, vor fi jucate de romani, pentru ca suntem un neam usor influentabil.

 

Desi nu neg influenta streamerilor, in 2008-2010 cand jucam MTA San Andreas eram 300-400 de oameni online pe cel mai populat server de RP de la acea vreme (Valhalla Gaming).  Pe atunci, streamingul nu era atat de popular. Pe VG toti erau interesati de RP si regulile erau respectate. Atat timp cat construiesti o comunitate si nu doresti sa aduci jucatori doar de dragul de a mari player base-ul serverului, ai putea avea rezultate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update. Au fost adaugate detalii despre New Life Rule, Character Kill si RP Avoidance.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.